Abstract
This study aims to describe the influence of the structured assignment method on the mastery of concepts and mathematical problem-solving skills. The method used is an experimental method with the analysis technique used is Manova One Path. The sample in this study is a sample of 72 students at State Junior High Schools in the city of Tangerang. From the results of the analysis, it was obtained: (1) there was an influence of the structured assignment method on the mastery of the concept and the ability to solve mathematical problems in a multivariate manner as evidenced by the value of sig = 0.000 < 0.05 (2) there was an influence of the structured assignment method on the mastery of mathematical concepts univariate as evidenced by the value of sig = 0.006 < 0.05 (3) there was an influence of the structured assignment method on the ability to solve mathematical problems with It is proven that sig = 0.002 < 0.05. To improve the mastery of mathematical concepts and problem-solving skills, teachers should not only use conventional or teacher-centered learning methods but are expected to be able to use learning models that involve students actively learning, including assignment methods that can involve students actively in meaningful learning activities through problem-solving.
References
Agustina, R. (2024). Pendekatan STEM Dalam Pembelajaran Modern. CV Jejak.
Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2024). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa: Ditinjau dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME : Supremum Journal of Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(2).
Duha, R., & Harefa, D. (2024). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. CV Jejak.
Hasbullah, H. (2019). Eksplorasi kemampuan pemecahan masalah matematika siswa melalui kecerdasan logika matematika. Simposium Nasional Ilmiah & Call for Paper Unindra (Simponi).
Hayati, S. I., & Marlina, R. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas Vii Smp Pada Materi Bentuk Aljabar Di Smp It Nurul Huda Batujaya. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4).
Indirwan, I., Suarni, W., & Priyatmo, D. (2021). Pentingnya Self-Efficacy terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Sublimapsi, 2(1). https://doi.org/10.36709/sublimapsi.v2i1.13055
Jannah, M., & Hayati, M. (2024). Pentingnya kemampuan literasi matematika dalam pembelajaran matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 4(1), 40–45.
Kasmir, K. (2021). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Metode Resitasi dengan Media Gambar pada Mata Pelajaran IPA Materi Struktur dan Fungsi Tumbuhan di Kelas VIII-1 Semester 1 SMPN 4 Bolo Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2). https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.58
Krisnadi, E. (2022). Pemanfaatan Alat Peraga Matematika Sebagai Jembatan Proses Abstraksi Siswa untuk Pemahaman Konsep. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru XIV, 14(1).
Nurhayati, N., Hikmah, N., & Wulandari, I. (2023). Pengaruh Metode Resitasi terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 3(2), 299–304.
Pradnyani, N. L. P. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) dengan Metode Resitasi Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Universitas Pendidikan Ganesha.
Sardiman, A. . (2020). Interaksi dan Motivasi Belajar dan Mengajar. Rajawali.
Sari, S. J., & Rusdi, H. (2023). Kemampuan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Melalui Metode Resitasi dan Diskusi Pada Pelajaran Biologi Kelas XI Di SMA Negeri 6 Maros. GENIUS: Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 62–69.
Sengkey, D. J., Deniyanti Sampoerno, P., & Aziz, T. A. (2023). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis: Sebuah Kajian Literatur. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(1). https://doi.org/10.29303/griya.v3i1.265
Septiani, A. M., Suryaningrat, E. F., & Mutaqin, E. J. (2023). Pengaruh Metode Resitasi Terhadap Kemandirian Belajar Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Mata Pelajaran Matematika. CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 37–43.
Suparti, S. (2014). Penggunaan Metode Penugasan atau Resitasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III dalam Memahami Konsep Mengenal Pecahan Sederhana. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.21070/pedagogia.v3i1.57
Terapulina, T., & Kartika, D. (2024). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Pada Materi Bangun Datar Menggunakan Media Pembelajaran Aplikasi Geogebra. JURNAL SERUNAI MATEMATIKA, 16(2).
Ulpah, M., Santosa, C. A. H. F., & Novaliyosi. (2024). Pengaruh Worked-Example Menggunakan Tracing Gesture Kognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 9(2), 113–121.
Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2). https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.14897
Wangge, M. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis ICT dalam Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1(1). https://doi.org/10.35508/fractal.v1i1.2793
Yani, V. P., Haryono, Y., & Lovia, L. (2022). Hubungan Pemahaman Konsep Matematis dengan Kemandirian Belajar Siswa pada Kelas VIII SMP. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3). https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i3.2174
Yuntaro, I. S., & Yudhanegara, M. R. (2024). Analisis Klaster Pengaruh Hasil Belajar Matematika dan Bahasa Indonesia Terhadap Pengerjaan Soal Matematika Dibantu ChatGPT. Didactical Mathematics, 6(2), 141–150.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Asosiasi Pengelola Publikasi Ilmiah Perguruan Tinggi PGRI